De nieuweling

Recensie De nieuweling, Taran Matharu

De nieuweling, het eerste boek uit de Summoner-serie, is een aanrader voor liefhebbers van the Hunger Games en Eragon en kan zich ook zeker met deze topseries meten.

De nieuweling| auteur: Taran Matharu | uitgeverij: Van Goor | hardcover en e-book | recensent:  Inge Hogevonder |

Recensie De nieuweling

Hominum is een land met grote verdeeldheid tussen edelen en burgers. De edelen hebben de macht, wat vooral komt doordat er in groten getale Summoners in hun familie voorkomen. De eerstgeborene in elke familie is altijd een Summoner terwijl er onder de burgers bijna geen Summoners voorkomen.

Een Summoner is een magiër die demonen kan oproepen.

Samen met hun demonen kunnen ze magie beoefenen en zijn het goede strijders. Dit heeft het land dan ook hard nodig want Hominum is al jaren in oorlog met de Orks. Maar door deze heftige strijd neemt het aantal Summoners en demonen af. Daarom heeft Hominum besloten om ook dwergen en elfen toe te laten tot het leger. Maar kunnen de dwergen en de elfen hun eigen strijd met Hominum begraven? Krijgen zij ooit dezelfde rechten als de edelen?

Fletcher wordt als baby te vondeling gelegd bij de stadspoorten van Pelt. Een klein dorpje in het noorden van Hominum. De smid Berdon neemt hem op als zijn zoon. Fletcher groeit op als een gelukkige jongen, ook al is hij een buitenbeentje en heeft hij altijd ruzie met de edelzoon Didric. Op een dag krijgt hij een boek cadeau van een langstrekkende soldaat. Dit blijkt een boek te zijn van een Summoner. Er zit een rol papier in om een demon op te roepen.

Ondanks dat er weinig burgers zijn die demonen kunnen oproepen krijgt Fletcher het voor elkaar. Hij weet niet wat hem overkomt! Dan wordt hij ook nog betrapt en in het nauw gedreven door Didric. Fletcher kan niet anders dan op de vlucht slaan. Samen met zijn demon Ignatuis komt hij uiteindelijk terecht op Vacans, de academie voor Summoners. Hier maakt hij nieuwe vrienden maar ook vijanden. Weet Fletcher zich staande te houden? En kan hij zijn verleden verborgen houden?

Inge 33: Dit boek heeft een prachtige hardcover. De cover is erg mooi vormgegeven en zou ik, alleen al voor het uiterlijk, in mijn boekenkast zetten. Taran Matharu heeft een erg prettige schrijfstijl. Hij weet heel duidelijk de machtsverhoudingen en relaties in Hominum en omstreken weer te geven. Hij schrijft vlot met precies genoeg details. Ik wist me direct een beeld te vormen van Pelt, Fletcher en alles eromheen.

Ondanks dat het een redelijk dik boek is lees je er gemakkelijk doorheen. Dit komt door de korte hoofdstukken, niet te ingewikkeld taalgebruik en de afwisseling tussen spanning, avontuur en rustmomenten. Iedere keer weer bouwt de spanning zich in het verhaal op en zat ik op het puntje van mijn stoel om te ontdekken wat er ging gebeuren. Deze spannende momenten wisselen zich af met een kort rustmomentje om wat informatie te verstrekken om vervolgens daarna de spanning weer langzaam op te laten lopen.

Het verhaal is niet voorspelbaar en wel origineel, wat tegenwoordig best lastig is tussen al die Young Adult Fantasy. Dit verhaal weet er uit te springen. Ik ben door het boek gevlogen en was teleurgesteld dat het uit. Dit mede omdat het verhaal een enorm spannend open einde heeft. Gelukkig verschijnt het tweede deel al in november. Dit boek is een aanrader voor liefhebbers van The Hunger Games en Eragon en kan zich ook zeker met deze topseries meten.