De meisjeskleedkamer

Recensie De meisjeskleedkamer, Karen Connelly

De meisjeskleedkamer vertelt het verhaal van een vrouw met verborgen verlangens.

De meisjeskleedkamer

| auteur: Karen Connelly | uitgeverij: Querido | paperback | recensent: Evy De Brabander |

Recensie De meisjeskleedkamer

Eliza Keenan lijkt een doodnormale vrouw, ze heeft een stabiel huwelijk met Andrew, een hoogleraar in de wiskunde. Ze heeft twee schatten van kinderen, en is mede-eigenaar van een goedlopende bloemenzaak. Alles wat een mens zich kan wensen heeft zij….en toch zitten er verborgen verlangens. Ze dacht dat ze die diep weggestopt had, maar door de ontmoeting met Shar tijdens haar wekelijkse zwemuurtje laaien deze verlangens weer vol vuur op!

De aanblik van Shars lichaam voert haar terug naar een tijd voor haar huwelijk, op het Griekse eiland Lesbos. Daar had ze een korte maar heftige relatie met een lokale vrouw. Thuis bij Andrew komt ze niet meer genoeg aan haar seksuele trekken en het verlangen naar Shar wordt groter, en ze geeft er zich aan over. De avonden en gestolen uurtjes overdag bij Shar thuis worden steeds langer en intenser. Het contact is verslavend en allesomvattend, maar het vreet ook aan haar van binnen.

Er zal een beslissing gemaakt moeten worden, Shar of Andrew. Wat wordt het? Of kan Eliza alle ballen in de lucht houden en op deze manier verder gaan?

Evy: Ik heb dit boek verkeerd ingeschat. Weten dat iets over seks gaat óf het expliciet over hele pagina’s uitgesmeerd zien worden, zijn voor mij twee verschillende dingen. Zeker als het gepaard gaat met beeldend en af en toe ‘grof’ taalgebruik. Er is weinig romantiek in het boek te bekennen.

Het gaat om verlangens en onzekerheden, waarbij de onzekerheden worden weggeveegd door zoveel mogelijk orgasmes te krijgen lijkt het wel… Misschien ben ik te ouderwets om van dit boek te kunnen genieten. Dat kan. Ik ben benieuwd hoe andere lezers het ervaren. Of zij wel kunnen meegaan in deze innerlijke strijd van een vrouw die het gevoel heeft iets te missen in haar leven, waardoor ze rusteloos wordt.

Deze rusteloosheid komt wel goed tot zijn recht in het boek, maar daardoor kreeg ik een steeds grotere hekel aan het hoofdpersonage Eliza. Het boek is voor mij teveel een samenraapsel. Psychologie, politiek, wereldproblematiek en andere diepzinnige thema’s worden aangekaart met daartussen 16+ seksscènes. De breuk is te groot voor mij tussen deze twee gebieden.

Als je toe bent aan iets anders dan een zoetsappige roman, als je graag menselijke relaties vanuit een ander oogpunt wil bekijken en als je goed tegen expliciet taalgebruik kan, dan moet je dit boek zeker lezen. Mij kon het jammer genoeg niet helemaal overtuigen.