De meisjes van Manhatten

Recensie De meisjes van Manhattan, Fiona Davis

De meisjes van Manhattan is de debuutroman van Fiona Davis. Het is een origineel verhaal met een verrassende wending.

De meisjes van Manhattan

| auteur: Fiona Davis | uitgeverij: Ambo|Anthos | paperback en e-book | recensent: Inge van de Vegte  |

Recensie De meisjes van Manhattan

Rose heeft haar kleine eenkamerflatje, vooral gemeubileerd met tweedehands meubels, met spijt opgegeven om bij haar vriend Griff in te trekken. Hij is locoburgemeester van New York en woont doordeweeks in het gerenoveerde prestigieuze appartementencomplex The Barbizon. In het weekend gaat hij terug naar het huis waar hij met zijn ex en twee dochters woonde, om tijd met zijn pubers door te kunnen brengen.

Na een conflict bij het bedrijf waar Rose werkte als nieuwslezeres, dringt Griff er bij Rose op aan dat ze gaat doen wat ze écht leuk vindt, schrijven. Vooral door haar bekendheid weet ze een baan te bemachtigen bij de site WordMerge, waar ze zich wel zal moeten bewijzen en snel ook. In de lift van het appartementencomplex ontmoet ze een oude vrouw en haar hondje. Ze is meteen geïntrigeerd door deze mysterieuze vrouw, die een voile draagt. Als blijkt dat het complex vroeger huisvesting bood aan honderden jonge vrouwen, waaronder Grace Kelly en de vrouw uit de lift, denkt Rose het juiste onderwerp voor haar artikel gevonden te hebben. Helemaal als ze er achter komt waarom de oude vrouw een voile draagt.

Darby arriveert in 1952, als groentje op vele gebieden, in New York. Haar moeder heeft geregeld dat ze toegelaten is bij een dure secretaresseopleiding en dat ze tijdens haar opleiding een kamer in The Barbizon heeft. Met de andere meiden die op dezelfde verdieping wonen heeft Darby geen klik, zachtjes uitgedrukt. Als het liftmeisje Esme voor Darby opkomt, ontstaat er een vriendschap tussen de twee. Esme trekt Darby steeds verder mee in haar leven, die lijnrecht tegenover de manier van leven staat die Darby’s moeder voor ogen heeft. Zal Darby zich weten te redden?

Inge (33): De titel De meisjes van Manhattan deed mij denken aan prostituees, wat achteraf niet blijkt te kloppen. De originele titel is The Dollhouse (het poppenhuis), daar kan ik me meer in vinden. Doordat het boek afwisselt tussen 1952 en 2016 blijft het interessant, hoe zullen beide verhaallijnen samen komen? In allebei speelt het bestaande The Barbizon een belangrijke rol. Maar ik had verwacht wat meer over de stad New York te lezen, omdat op de cover “Onweerstaanbare roman over het New York van de jaren vijftig” staat.

Conclusie: De meisjes van Manhattan is de debuutroman van Fiona Davis. Het is een origineel verhaal met een verrassende wending, en ik ben zeker benieuwd naar haar volgende boeken!