Recensie De herderskroon, Terry Pratchett

De herderskroon is het prachtige, laatste boek van Terry Pratchett. Het neemt je mee in de betoverende schijfwereld.

De herderskroon

| auteur: Terry Pratchett | uitgeverij: Boekerij | paperback en E-book | recensent: Inge Hogevonder |

Recensie De herderskroon

De schijfwereld is een wondere wereld waar schrijver Terry Pratchett al vele avonturen heeft laten plaatsvinden.

In De herderskroon is de hoofdrol weggelegd voor de jonge Tiffanie Verweerd. Tiffanie is een heks en woont op het krijt. Daar is ze de enige heks en dus ook hard nodig. Ze wordt altijd omringd en bijgestaan door de Fiegels. Maar dan overlijdt Opoe Wedersmeer. Zij was de heks van Lankhr en eveneens de machtigtigste heks van het land. Opoe Wedersmeer laat alles wat ze heeft achter aan Tiffanie. Zij komt dan voor een moeilijke taak te staan, want in de voetstappen treden van Opoe Wedersmeer is niet zomaar iets.

Ze krijgt een extra wijk die ze moet proberen te combineren maar haar wijk op het krijt. Maar dat is niet haar grootste probleem. De barriere tussen de mensen en de elfen is verzwakt en de elfen zullen grote problemen gaan geven. Gelukkig krijgt ze hulp van alle kanten en maakt ze onverwachte bondgenoten. Kan Tiffanie het allemaal aan? Kan ze de elfen tegenhouden? En lukt het haar om Opoe Wedersmeer goed op te volgen?

Inge: De herderskroon is het laatste boek uit de schijfwereld. Een verdrietig maar mooi afscheid. In het nawoord is te lezen dat Terry Pratchett eigenlijk nog lang niet klaar was met de schijfwereld en eigenlijk ook nog niet tevreden was over dit laatste boek. In totaal heeft hij 41 boeken over de schijfwereld weten te schrijven totdat hij helaas overleed aan de gevolgen van Alzheimer. En waarmee de wereld afscheid heeft moeten nemen van een groot Fantasy schrijver.

De herderskroon is ook prima te lezen zonder andere boeken uit de schijfwereld te kennen. Toch zal je aan het begin dan wel even moeten wennen aan de wereld, de gebruiken en de taal. Vooral de Fiegels hebben hun eigen taaltje maar als je een paar bladzijdes hebt gelezen zit je helemaal in het boek.

Ik heb dit prachtige verhaal namelijk heel snel uitgelezen. Ik vond het erg mooi om te zien hoe Tiffanie eerst in alles Opoe Wedersmeer probeert op te volgen maar vervolgens te besluiten om haar eigen pad te kiezen. Sowieso maken alle personages een duidelijke groei door in het verhaal wat de schrijver goed weet neer te zetten. De Fiegels zijn echt hele leuke personages in het boek, ze zorgen voor de nodige humor die het verhaal eigenlijk niet kan missen.

In dit boek komen vele onderwerpen aan bod, liefde, vriendschap, familie afgewisseld met het nodige avontuur en spanning. Wat mij betreft hadden er nog vele schijfwereld boeken mogen komen maar het is een waardig afscheid.