Recensie De Fit Methode, diverse professionals

Als je De Fit Methode bezit, heb je alle tools in handen om verstandige keuzes te maken voor een fitter leven.

De Fit Methode

| auteur: diverse professionals | uitgeverij: eigen beheer | paperback  | recensent: Carla Kooijman |

Recensie De Fit Methode

Dit boek is samengesteld door een team van diëtisten, personal coaches, wetenschappers, fysiotherapeuten, een arts en een psycholoog.

De Fit Methode is een boek geschreven voor iedereen die iets wil verbeteren aan zijn of haar lijf. Het is een uitgebreide gids op het gebied van training, voeding en mind-set. Het biedt antwoorden op vele vragen omtrent o.a. fitter worden, training en voeding. Hierbij speelt leeftijd, doel of sportervaring geen rol. Gewoon fitter worden is iets wat iedereen wil en met dit boek in handen is het heel goed mogelijk om je eigen coach te worden!

Je gaat een realistisch doel bepalen en vervolgens wordt er uitgelegd hoe je het beste kunt beginnen of dat nu is om gewicht te verliezen of juist om in spiermassa aan te komen, of om je fitter te gaan voelen. Welk van de bovenstaande doelen je ook nastreeft: je zal in beweging moeten komen, letterlijk en figuurlijk. Er worden tips gegeven om je in het dagelijks leven gewoon meer te laten bewegen maar er wordt ook ingegaan wat er gebeurt met je lijf als je sport. Hierbij wordt duidelijk hoe spieropbouw verloopt en geeft je informatie over je hartslag (o.a. wat het zegt over de intensiteit van je training).

Als je doel is vooruitgang te boeken met krachttraining of conditietraining moet je iets weten over trainingstheorieën. Hiervoor behandelt het boek 8 trainingswetten om het te verduidelijken. Dat trainen goed is voor je lijf mag duidelijk zijn maar dat herstel, ofwel rust, ook heel belangrijk is om in je schema in te bouwen is misschien minder bekend. Naast dit alles is voeding ook van belang en hier wordt ook uitvoerig op ingegaan.

Om te zorgen dat je niet in januari begint met goede voornemens om er vervolgens in februari weer mee te stoppen, wordt er ook uitgebreid stil gestaan bij motivatie om het vol te houden en voortgang te boeken.

Hiervoor heeft de Fit Methode onder het kopje “mind set” meerdere pagina’s besteed aan gezonde gewoontes creëren en daarna ook vooral vast te houden. Verder is zelf coaching natuurlijk alleen maar mogelijk als je genoeg informatie hebt over gezonde voeding, de hoeveelheid voeding, verschillende vormen van training (cardio, kracht) maar ook inzicht over herstel (rust) ten opzichte van de training ook hierin voorziet dit boek. Gezondheid door voldoende beweging en sport, goede en voldoende voeding en rust.

Kortom: De Fit Methode is gewoonweg fitter worden door zelf coaching met betrekking tot training, voeding en mind set.

Carla: Toen ik iets over dit boek las, had ik direct interesse. In ons gezin wordt natuurlijk gesport, maar onze oudste zoon is gewoon sport. In het kader van sport gaat het bij ons thuis dus ook veelvuldig over voeding. Wat is (te) veel, wat is goed en wat niet? Ook eiwit-shakes (vaak onderdeel van een proteinedieet), creatine, supplementen voor betere sportprestaties komen voor in onze discussies omtrent sport en gezondheid. Trainingsbelasting, rust inbouwen, van alles komt ter sprake. Wij hebben daar natuurlijk een mening over maar zijn natuurlijk geen diëtist, arts, sportleraar, fysiotherapeut of iets dergelijks.

Wij hebben de wijsheid niet in pacht al hebben we wel al enige kennis vergaard natuurlijk. In dit boek krijg je echt advies van professionals op allerlei gebieden wat betreft gezondheid en een fitter leven. Wat ik heel prettig vind aan de Fit Methode is dat in mijn beleving alles wel aan de orde komt met betrekking tot training, voeding en rust.

Heel fijn is het feit dat je zelf echt berekeningen kan maken over hoeveel voeding je nodig hebt op een dag. Daarin verschil makend of je wel dan niet traint/sport die dag en of je wel dan niet zou willen afvallen. Als je dit boek bezit, heb je volgens mij alle tools wel in handen om verstandige keuzes te maken voor een fitter leven. Zelfs met verschillende leeftijdsgroepen is rekening gehouden. Het boek is overzichtelijk opgezet en vlot leesbaar. Ik zou aanraden het boek een keer helemaal te lezen en het daarna als handig naslagwerk te gebruiken.