De Brekerjongens

Recensie De Brekerjongens, Ellen Marie Wiseman

De brekerjongens vertelt een verschrikkelijke, op waarheid gebaseerde, geschiedenis die je enorm weet te raken. Wat een prachtig boek!

De Brekerjongens

| auteur: Ellen Marie Wiseman | uitgeverij: Kok | paperback en E-book | recensent: Antoinette van Steeg |

Recensie De Brekerjongens

Het is 1912. De 19-jarige Emma Malloy keert na het overlijden van haar ouders terug naar haar geboorteplaats Coal River. Haar broertje is daar jaren geleden, door een noodlottig ongeluk, omgekomen. Haar oom en tante nemen haar in huis waar ze geacht wordt te werken voor haar onderdak. Echt welkom is Emma niet en de familie ziet het meer als een verplichting nu Emma wees is.  Zo moet Emma haar tante thuis helpen in de huishouding en daarnaast ook haar neefje in de familiewinkel.

Emma realiseert zich al snel, dat ze het goed heeft in vergelijking met de mijnwerkers. De mannen werken verplicht lange dagen in de mijnen. Veel van de jonge kinderen werken verplicht in de breker ondanks de zeer slechte en gevaarlijke omstandigheden. Kinderen missen ledematen of zijn verzwakt maar dit is geen reden om niet te werken.

De mijnwerkersvrouwen worden verplicht hun aankopen in de familiewinkel aan te schaffen waar de prijzen schandalig hoog liggen. Het is een zeer schrijnende leefomgeving welke Emma niet langer kan aanzien en ze besluit de mijnwerkers en hun gezinnen te helpen. Stiekem scheldt ze schulden kwijt in de familiewinkel en brengt ze ‘s nachts voedselpakketten in de krottenwijken.

Ondertussen trekt Emma steeds meer op met de mensen uit de krottenwijk. Dit en haar daden brengt Emma steeds meer in de problemen. De mijneigenaar en de politie zetten haar steeds meer voor het blok. Als het Emma lukt om deze schrijnende situatie naar buiten te brengen, komen er waarheden boven tafel die niemand had kunnen bedenken. Zal het Emma lukken om de brekerjongens en hun families te helpen?

Antoinette(40): Wat een prachtig boek is de brekerjongens. De leefomstandigheden, kinderarbeid en de machtsverschillen schrijft Ellen Marie met zoveel gemak dat je je waant in het verhaal. De brekersjongens is een boek dat gelezen moet worden. Helaas heeft deze ondenkbare geschiedenis bestaan, maar Ellen Marie heeft er geen letter teveel over geschreven. Wat mij betreft mag dit boek verfilmt worden.