De beer en de nachtegaal

Recensie De beer en de nachtegaal, Katherine Arden

De beer en de nachtegaal gaat over een speciaal meisje dat demonen ziet die in mythes en sprookjes bestaan.

De beer en de nachtegaal

| auteur: Katherine Arden | uitgeverij: Luitingh-Sijthoff | paperback en E-book | recensent: Inge Hogevonder |

Recensie De beer en de nachtegaal

In een dorpje in het Noorden van Rusland woont Pjotr met zijn vrouw Marina. Samen hebben ze drie zonen en een dochter. Ze leven een gelukkig en goed leven. Maar dan raakt Marina opnieuw zwanger en voorziet ze dat de geboorte van haar dochter ook het einde van haar leven zal zijn. Toch kiest ze voor de geboorte van haar dochter want ze voorziet dat het meisje speciaal zal zijn.

En inderdaad sterft Marina als haar dochter Vasja geboren is. Vasja is ook anders dan de andere kinderen, ze is een echte wildebras en is dol op verhalen. De min, Doenja, die als een moeder is voor de kinderen van Pjotr, vertelt vele oude sprookjes over oude magie en Vorst de winterkoning. Maar waar alle kinderen de sprookjes afdoen als vertelsels is het voor Vasja anders.

Zij ziet de demonen uit de sprookjes. Ook ontdekt ze dat lang niet alle demonen slecht zijn. Ze snapt dan ook niet dat de kerk ze verbiedt. Als Vasja opgroeit, leert ze dat ze beter haar mond kan houden over de demonen die ze ziet. Toch sluit ze vriendschap met deze wezens. Als op een dag de duistere magie ontwaakt, is Vasja dan ook de enige die kan helpen.

Inge: Dit boek is bijzonder en betoverend. Het verhaal neemt je mee terug in de tijd en brengt je op de scheidslijn tussen sprookjes en realiteit. In het begin vond ik het even wennen om alle Russische namen te onderscheiden maar achter in het boek staat een overzicht zodat je heel makkelijk alles terug kunt zoeken. Vervolgens weet Katherine Arden je, door haar prachtige omschrijvingen en meelevende schrijfstijl, compleet mee te nemen in het verhaal.

Ik zag de prachtige en betoverende wereld van Vasja helemaal voor me. Het is een roman verweven met Russische sprookjes en folklore. De schrijfster heeft allerlei verhalen en mythes prachtig in elkaar weten te verweven zodat er een mooi avontuurlijk boek over is gebleven. Ook zit er de nodige spanning in op het moment dat de duistere magie ontwaakt. Een boek als dit heb ik nog niet eerder gelezen en het heeft me echt weten te betoveren. Het is een boek waar geen label op valt te plakken maar wat gewoon iedereen moet lezen.