Davis en de roze strikjes

Recensie David en de roze strikjes, Roos Boum

David is een meisje dat geboren is in een jongens lichaam. Echter schaamt hij zich hiervoor en houdt dit verborgen voor zijn omgeving. Als David zijn favoriete speelgoed mee naar school mag nemen heeft hij een probleem.

David en de roze strikjes

| auteur: Roos Boum | illustraties: Manon Pons | uitgeverij: Droomvallei | Hardcover| recensent: Sharon Op ‘t Root |

Recensie David en de roze strikjes

Als David zijn favoriete speelgoed mee naar school mag nemen heeft hij een probleem. Het allerliefst wil hij zijn barbiepop Ken meenemen. Alleen weet hij dat barbies voor meisjes zijn. Bang om gepest te worden bedenkt hij een oplossing. Hij besluit dat het, het beste is om Ken stoere kleren aan te doen. Om hem vervolgens zo mee te nemen naar school.

Als hij op school aankomt loopt alles anders als van te voren gedacht. Tom de pestkop van de klas, ziet dat David de barbiepop Ken heeft meegenomen. Hij lacht hem uit waarna hij begint te schelden. Tom en David krijgen ruzie, die zo uit de hand loopt dat de juf erbij moet komen. Als de juf de twee uit elkaar haalt stopt de ruzie niet meteen. Wijzend naar elkaar geven ze elkaar de schuld. Als de juf David niet gelooft, wordt David zo boos dat hij de juf uitscheld. Geschrokken wordt hier op gereageerd en David wordt voor straf naar de gymzaal gestuurd. In de gymzaal ziet David iets bijzonders. Tussen de toneelkleren hangt een roze jurk. David besluit deze aan te trekken. Net op dat moment komt de juf binnen die vol verbazing naar David kijkt. Hoe zou dit alles aflopen?

Onderliggend thema: Genderdysforie

David is een meisje dat geboren is in een jongens lichaam. Echter schaamt hij zich hiervoor en houdt dit verborgen voor zijn omgeving. Dat dit lastig is, wordt al snel duidelijk als ze het lievelingsspeelgoed mee mogen nemen naar school.

Roos Boum heeft op een herkenbare en goede manier weten te verwoorden hoe het kan zijn voor transgender kinderen. De strijd die ze met zichzelf hebben, het verdriet en het feit dat ze niet zichzelf mogen zijn. Wat ook naar voren komt in dit boek, is dat transgender zijn helemaal niks raars is. Je bent niet gek of apart, je bent alleen in het verkeerde lichaam geboren.

Sharon (23): Hoewel ik de kaft van het boek en de titel in het begin een beetje raar vond. Ik begon het boek te lezen voordat ik de achterkant gelezen had. Ik wist na de tweede pagina al dat dit een heel interessant en leerzaam boek was voor kinderen. De manier van schrijven, de duidelijkheid waarin het onderwerp gebracht wordt en de herkenbare situaties zullen ervoor zorgen dat een kind zich kan inleven in David. De schrijfster van dit boek weet op een leuke manier duidelijk te maken dat transgender zijn niet raar is. Dat je net zoals ieder ander mens bent. Ik vind dit boek dan ook een must have van de kinderboeken, omdat zo een taboe rondom dit onderwerp doorbroken kan worden.