Recensie Checkpoint, Jean-Christophe Rufin

Checkpoint: Maud zich staande te houden tussen een bende gefrustreerde mannen.

Tot ze iets besluit wat alles laat escaleren.

Checkpoint

| auteur: Jean-Christophe Rufin | uitgeverij: De Bezige Bij | paperback en e-book | recensent: Leen Lodewyckx |

Recensie Checkpoint

In Checkpoint volgen we vijf verschillende hulpverleners op hun weg naar de oorlog in Bosnië. Allemaal willen ze hulp verlenen aan de vluchtelingen en de plaatselijke bevolking. Alleen is niets wat het lijkt. Stuk voor stuk blijken ze nog een andere reden te hebben waarom ze aan deze missie hebben deelgenomen. Alex en Marc, de twee ex-militairen, hebben een bijzondere lading tussen de hulpgoederen gestopt. Vauthier, die de enige is die niet met het voertuig mag rijden, bevindt zich op de achtergrond maar houdt iedereen oplettend in de gaten, de anderen verdenken hem van de politie te zijn. Lionel, de leider van de missie, probeert een goede beurt te maken bij Maud.

De spanning tussen de vijf bouwt zich op, ze verdenken elkaar allemaal van een dubbele agenda. Al gauw wordt het wantrouwen tussen de hulpverleners op de spits gedreven. Als enige vrouw probeert Maud zich staande te houden tussen deze bende gefrustreerde mannen. Tot ze een beslissing neemt die alles op de helling zet… Het konvooi bestaat vanaf dan uit twee verschillende kampen en de situatie escaleert.

Leen:  Ik ben aan dit boek begonnen met het idee om meer te lezen over de oorlog in Bosnië en hoe het er in die periode aan toeging. Maar eigenlijk kom je daar bitter weinig over te weten. Het boek gaat vooral over de interactie tussen die vijf mensen en de gevoelens die daarmee gepaard gaan. Dat op zich vond ik ook interessant, maar de eindeloze beschrijving over de natuur en het land waren iets te langdradig voor me.

Ik heb wel meegeleefd met de personages, deze waren ook geloofwaardig neergezet en ergens begrijp je de drijfveer van elk personage ook wel. Soms werd ik helemaal meegezogen in het verhaal en liet het me niet los en soms miste ik meer actie.

Als ik in de schoenen van de schrijver stond had ik meer over het actuele geschreven. De oorlog zelf, hoe de mensen leefden. Ik zou zelf de situatie die in Bosnië was ontstaan veel duidelijker omschreven hebben. Ook wat de hulpverleners nu juist gingen doen, bleef nogal vaag. Het boek mist in mijn beleving veel diepgang, het blijft teveel op de oppervlakte en dat is best jammer.

Het was voor mij geen hoogvlieger, wel een prettig tijdverdrijf.