Breinsteins missie

Recensie Breinsteins missie, Ineke Fritz

Een spannend en humoristisch jeugdboek over zwaartekrachtsgolven, dat is Breinsteins missie.

Breinsteins missie

| auteur: Ineke Fritz | uitgeverij: Droomvallei | paperback | recensent: Wendy en Quinty van den Berg |

Recensie Breinsteins missie

Over 2 dagen is het zomervakantie en Nick kijkt er erg naar uit. Hij zou met zijn vader gaan vissen, sinds de scheiding ziet hij zijn vader een stuk minder. Na de grote vakantie gaat hij naar de brugklas, net als zijn neef Jayden. Zijn mama roept hem naar beneden omdat ze iets met hem wil bespreken. Nick dacht al dat het vissen niet door zou gaan, maar mama vertelde iets anders. Hij gaat bij zijn opa logeren. Al gelooft hij er eerst niks van, want zijn opa is dood.

Enkel wat blijkt, zijn opa leeft nog. Zijn opa is met zo’n geheime missie bezig, dat het beter was dat iedereen dacht dat hij dood was. Opa Bruce werkt met zwaartekrachtsgolven en heeft iets uitgevonden dat niet in verkeerde handen mag vallen.

Nick vindt het niet fijn om alleen bij een opa te gaan logeren waarvan hij dacht dat hij dood was. En mokt dat hij moet gaan. Mama houdt voet bij stuk en belooft hem een geweldige vakantie.

Dan wachten daar, op een geheime locatie, een hoop onverwachte dingen. Zijn neef Jayden blijkt er ook te zijn en dat maakt het al een stuk gezelliger. Toch zijn de neven er niet helemaal gerust op, alles is zo raar. Zo vreemd dat ze besluiten om alles uit te werken in een zelfgemaakt computerspel.

De eerste dagen moeten ze erg wennen, maar hebben het wel gezellig met opa en de andere mensen daar. Tot er een vijand uit onverwachte hoek komt en Jayden en Nick de wereld moeten redden. Zal alles uiteindelijk goedkomen?

Wendy (42): Breinsteins missie is een boek wat je gewoon móet lezen. Niet alleen voor de jeugd maar ook voor volwassenen is het een leuk boek. Nick en Jayden maken allerlei bijzondere dingen mee in het geheime complex waarbij werkelijkheid en fictie elkaar raken. Ineke Fritz weet deze dingen zo te beschrijven dat je ze voor waar aanneemt. Ook de verbazing van de twee neefjes is een genot om te lezen.

Hoe ze het verhaal verzonnen heeft, weet ik niet, maar wel dat het zeker de moeite waard is om te lezen. Zwaartekrachtgolven zijn een natuurkundig fenomeen dat ook in begrijpelijke taal wordt uitgelegd. Ondanks dat het over natuurkunde gaat, lijkt het boek wel science fiction met een behoorlijk portie humor. Dit boek is een pareltje voor jongens, maar zeker ook voor meisjes.

Quinty (12): Wat een spannend boek was dit. Spanning en humor, dé twee ingrediënten voor een leuk jeugdboek vind ik. De zwaartekrachtsgolven waren goed uitgelegd en ik verbaasde me telkens wat er door kan gebeuren. Een hand door de muur steken om de badkamer te vinden bijvoorbeeld. Het boek werd steeds spannender en op het laatst zo spannend dat ik het uit moest lezen. Ik kon het niet meer wegleggen.

Veel meer kinderen zouden Breinsteins missie moeten lezen. Het is grappig, spannend en ongelooflijk, maar het is een prachtig verhaal dat ik zeker nog eens zal lezen.