Belgravia

Recensie Belgravia, Julian Fellows

Belgravia is een roman waar je echt de tijd voor moet nemen, om te genieten van de vele intriges en spanningen.

Belgravia

| auteur: Julian Fellows | uitgeverij: AW Bruna | paperback en e-book | recensent: Inge Hogevonder |

Recensie Belgravia

15 juni 1815, de avond voorafgaand aan de slag bij Waterloo, daar begint dit verhaal. De hertogin van Richmond houdt een groots bal en het is een eer om hiervoor uitgenodigd te worden. Genodigden op dit bal zijn James en Anne Trenchard met hun dochter Sophie. Ze worden gezien als overwachte gasten aangezien James zijn fortuin heeft verdient in de handel en niet echt tot de adel behoort. Ze hebben de uitnodiging ontvangen via de neef van de hertogin, Edward Bellasis. Hij heeft namelijk een oogje op Sophie, ook al is ze onder zijn stand. Hoe hecht hun band is zal later blijken.

Wat men aan het begin van de avond nog niet wist, is dat het bal legendarisch zou worden. Halverwege de avond komt er namelijk het bericht dat Napoleon nadert en alle soldaten worden gemobiliseerd. Een aantal dagen later blijkt dat veel mannelijke gasten zijn gesneuveld in de slag. Zo ook Edward Bellasis. Sophie is ontroostbaar maar blijkt ook een groot geheim bij zich te dragen over Edward.

Vijfentwintig jaar later komen de families Trenchard en Bellasis in Londen vlak bij elkaar te wonen in de wijk Belgravia. Geheimen komen weer bovendrijven en achter de deuren van de imposante huizen vormt zich een web van leugens en intriges.. Hoe gaan beide families hier met opgeheven hoofd uitkomen?

Persoonlijke leeservaring

Inge: Jullian Fellows is de schrijver achter de beroemde tv-serie Downtown Abbey. Dat is ook te merken in zijn schrijfstijl. Het boek is namelijk opgedeeld in elf hoofdstukken en eigenlijk zijn dit een soort afleveringen. Hierdoor zijn de hoofdstukken erg lang wat er bij mij voor zorgde dat ik helaas niet van hoofdstuk tot hoofdstuk kon lezen wat ik normaal vaak doe. Echter doet dit geen afbreuk aan zijn manier van schrijven, hij schrijft heel vloeiend, meeslepend en met veel details. Dit zorgt ervoor dat ik me heel goed in kon leven in het verhaal en het helemaal voor me zag. Af en toe mocht er wat mij betreft wel wat meer tempo in zitten, maar dat is wel typerend voor dit genre.

Er zitten veel onverwachte wendingen in het boek waar ik van genoten heb, er zit veel spanning in door alle leugens en intriges. Vooral het einde heeft me erg verbaasd, dat had ik echt niet zien aankomen!

Al met al heb ik heel erg genoten van deze roman. Het is een boek waar je voor moet gaan zitten, heerlijk de tijd voor neemt en van gaat genieten. Het heeft een open einde en ik hoop eigenlijk dat Jullian Fellows besluit om er nog een vervolg achteraan te gaan schrijven.