Recensie Amalia’s droom, Björn Peeters

Amalia’s droom is het zesde deel in de Ictiluni serie. Amalia is een ziek en zwak meisje dat uitgroeit tot een Ebero.

Dat zijn sterke strijders die kracht krijgen van een Amani.

Amalia’s droom

| auteur: Björn Peeters | uitgeverij: Ateliers Claudine | paperback en E-book | recensent: Inge Hogevonder |

Recensie Amalia’s droom

Amalia’s droom is het zesde deel in de Ictiluni serie. Echter gaat dit verhaal niet verder over Velira en Amarillis. Dit boek is een nieuw avontuur met Amalia in de hoofdrol maar speelt zich wel af in de wondere wereld van de Ictiluni. Daarom is dit boek ook los te lezen van eerdere delen.

Amalia is een ziek en zwak meisje. Ze groeit op in de bergen samen met haar ouders. Maar echt genieten van de buitenlucht kan ze niet. Ze heeft heel snel last van haar longen en de heuvel op en af rennen lukt haar al niet. Haar grote droom is om een grote sterke krijger te worden, maar deze droom lijkt hopeloos. Totdat ze nieuwe buren krijgen. De nieuwe buurkinderen blijken Ictiluni te zijn, kinderen met speciale krachten.

Omdat het in de stad te gevaarlijk was, zijn ze naar de bergen verhuist. Deze twee Amani kinderen zien direct dat Amalia een Ebero is. Amalia kan het niet geloven, hoe kan zij, het zieke zwakke meisje, nu een Ebero zijn? Ebero’s zijn sterke strijders die kracht krijgen van een Amani. Maar met de hulp van haar twee nieuwe Amani vrienden ontwikkelt ze zich snel tot een echte Ebero. Maar dan bereikt de strijd van de mensen tegen Ictiluni ook de bergen. Kunnen Amalia en haar vrienden op tijd vluchten? En kan Amalia haar droom laten uitkomen?

Inge: Ondanks dat dit alweer het zesde deel is in de Ictiluni serie heeft dit boek me echt weten te verassen. Het is een geheel nieuw verhaal waardoor je door een andere en nieuwe bril naar de Ictiluni kijkt. De schrijfstijl van Björn Peeters is erg vlot, gemakkelijk, meeslepend en ontwikkeld zich gedurende het verhaal. In het begin is Amalia nog erg jong, en zo is de schrijfstijl ook. Het begin van het boek is heel kinderlijk geschreven maar doordat dit bij het hoofdpersonage past vond ik het niet storend. Hoe ouder Amalia wordt, hoe volwassener en ontwikkelder de schrijfstijl ook wordt. Ik vind het erg knap dat de schrijver dit zo goed heeft weten vast te leggen.

Na vijf eerdere boeken gelezen te hebben in de Ictiluni wereld zou het verhaal misschien voorspelbaar of uitgemolken kunnen worden. Dit is bij Amalia’s droom absoluut niet het geval. Het heeft een originele input en vele verrassende elementen. De schrijver heeft mij opnieuw weten te verassen door een nieuw verhaal te schrijven in een bekende en betoverende wereld. Ik hoop dan ook dat er nog meer Ictiluni boeken zullen verschijnen want ik vind de Ictiluni wereld erg goed neergezet en ben heel benieuwd hoe het verder gaat met Amalia.