Recensie 4321, Paul Auster

In 4321 kiest Paul Auster ervoor om het leven van Archie vanuit 4 perspectieven te beschrijven.

Het is een filosofische benadering van de vraag: Wat als?

4321

auteur: Paul Auster| uitgeverij: De Bezige Bij|paperback, hardover en ebook |recensent: Antoinette van Steeg

Recensie 4321

4321 begint met een korte geschiedenis over hoe de Joodse familie Ferguson in de periode van 1947 -1971 in New York terecht komt. De auteur kiest ervoor elk hoofdstuk op te splitsen in 4 subhoofdstukken. Elk subhoofdstuk behoudt zijn eigen nummer en beschrijft tegelijkertijd een bepaalde fase in het leven van Archie (1.1 -2.1, enz).

Het start met een terugblik op het leven van de Joodse Isaac Reznikov, 19 jaar. Hij komt na een lange overtocht in New York aan. Daar krijgt hij de Amerikaanse naam Ichabod Ferguson. Een nieuw, beter leven begint. Ichabod krijgt 3 zoons, die totaal verschillend zijn. Stanley Ferguson, zijn jongste zoon huwt met Rose. Samen krijgen zij in 1947 één zoon, Archibel wat iedereen afkort naar Archie.

Stanley, de vader van Archie, opent een winkel in meubels en elektrische apparaten. Hij is een succesvolle, hardwerkende man. Helaas kan dit niet gezegd worden van zijn twee oudere broers die liegen en bedriegen. Stanley helpt ze waar hij kan maar uiteindelijk kost dit zijn eigen leven.

Paul Auster kiest er vanaf hier voor om het leven van Archie vanuit 4 perspectieven te beschrijven.

In elk levensverhaal gebeurt er net weer iets anders. De auteur lijkt hiermee zijn filosofie te willen delen, want wat als je deze levenswijze leeft? Welke omstandigheden hebben hier invloed op? En welke invloed heeft de maatschappij op je levensstijl? Veel vragen die onder andere aan bod komen in dit dikke boek.

Archie ziet zijn vader bijna nooit omdat deze altijd aan het werk is en hij wordt grotendeels opgevoed door zijn moeder. In alle levens speelt dit een grote rol en toch is hij geen ongelukkig kind. Vanuit de 4 perspectieven speelt de winkel in het begin een rol. Naarmate hij ouder wordt, speelt in elk leefperspectief zijn identiteit, honkbal, vriendschappen, literatuur, schrijven, films en de relatie met zijn ouders een leidende rol. Ook het jaarlijkse zomerkamp en de verschillende gebeurtenissen daar, spelen een rol in zijn 4 beschreven levens.

Belangrijke geschiedenissen komen in elk verschillend leven aan de orde. De moord op Kennedy, Martin Luther King en de studentenprotesten. Uiteindelijk eindigt elk leefperspectief met het overlijden van Archie. Dit verklaart de titel gelijk. Het boek begint met vier leefperspectieven en eindigt met één.

Door deze keuze te maken, het leven van geboorte tot de dood van Archie, laat de auteur een statement zien. Het leven van je eigen leven is altijd afhankelijk van de invloeden die de omstandigheden met zich meebrengen. Door dit per perspectief te beschrijven en er net een andere draai aan te geven, zie je het leven van Archie, beïnvloedt door het leven en de gedachtegang van de auteur.

Antoinette: Ik had hoge verwachtingen van 4321. Het verhaal lijkt geschreven met één vraag. Wat als…? Deze vraag is per hoofdstuk uitgewerkt met net een ander levensperspectief. Ik verwachtte dat het boek pakkend en persoonlijk geschreven zou zijn, maar helaas is het grotendeels langdradig beschreven. De personages werden, te vaak, uit hun context geplaatst. Ik kreeg het gevoel dat ik met momenten twee keer hetzelfde las. Ik heb mij grotendeels door het boek heen geworsteld. Het haalde mij uit mijn leesflow.

Toch bleef ik wel nieuwsgierig wat de auteur mij vertellen willen met dit uniek geschreven boek. Een hoop die ik graag gekoesterd wilde zien worden. Helaas is deze wens niet in vervulling gegaan. Ik had het boek een hogere waardering gegeven als de hoofdstukken korter beschreven waren. 4321 had met de helft van het verhaal mij wel weten te pakken, vermoed ik. Nu heb ik veel gelezen, maar de echte Archie heb ik niet echt gezien. Nu leken zijn levens, met momenten, teveel op elkaar waardoor het leesplezier er juist af ging.

Paul Auster op z’n best! Wat moet Paul over een bijzonder brein beschikken om z’n verhaal zo helder in alle verwikkelingen te houden! Heerlijk, genoten van bijna 1000 bladzijden!! 5 sterren

600 pagina’s teveel. Misleidend. 2 sterren