Kinderboekreview: Het kasteel met de duizend kamers

Het nieuwste boek van Esther van der Ham is al te bestellen!

Het kasteel met de duizend kamers ligt zo goed als onder de drukpers. Uiteraard ben ik heel erg nieuwsgierig geworden, na het lezen van Jamil & Jamila, waar Esther van der Ham ook aan heeft meegewerkt.  Toen ik de mogelijkheid kreeg aangeboden een preview te lezen van het nieuwste kinderboek van haar hand, aarzelde ik geen moment.

Kasteel met de duizend kamers

De verhaallijn van “Het kasteel met de duizend kamers”

Bob en Lot worden door de ridder met de Gouden Krul gevraagd om naar zijn kasteel te komen. Hij heeft hulp nodig. Ze moeten er even over nadenken, maar na het eten van een flink stuk kaas gaan ze op pad. Over drie heuvels, langs de paarse boom, door het water naar het kasteel. Ridders, prinsessen, heksen, draken en nog veel meer personages waarmee Bob en Lot spannende avonturen beleven!

Bovenstaande quote op de achterzijde van het kinderboek brengt je gelijk in de goede stemming. Je wordt nieuwsgierig gemaakt naar de avonturen, die de muizen Bob en Lot gaan beleven onderweg naar de ridder met de Gouden Krul. Je gaat je afvragen wat de reden is waarom Bob en Lot worden gevraagd naar de ridder toe te komen. Hulp nodig, maar waarvoor?

Kasteel met de duizend kamers

Het boek is opgebouwd in 10 hoofdstukken die de avonturen van Lot en Bob, onderweg en in het kasteel verwoorden. De hoofdstukken worden elk afgesloten met een vraag of boodschap die verwijst naar het komende hoofdstuk. Ze worden als het ware aan elkaar verbonden door het overkoepelende verhaal. Bob en Lot gaan de ridder met de Gouden Krul helpen, maar waarmee? Dat blijft tot het einde van het boek een groot raadsel. Slechts tipjes van de sluier worden opgelicht. Als het boek uit is wil je weten: hoe gaat het verder? Wanneer komt deel 2?

Alle verhalen zijn op geweldige wijze geïllustreerd door Jeroen Okkerse. Het kijken naar de plaatjes is een feest op zich en geeft je een visuele ondersteuning bij het verhaal. Ze vormen een echte aanvulling en prikkelen de fantasie van de kinderen. Al vermoed ik dat de kinderen,  zelfs zonder de tekeningen, in de verhalen zullen worden ‘gezogen’ tijdens het lezen. De manier van schrijven is aantrekkelijk en uitnodigend. De karakters van Lot en Bob worden leuk uitgewerkt, niet te ingewikkeld, maar wel elk met een duidelijke individuele rol.

Kasteel_duizend_kamers_Binnenwerk_eerste_druk_18 19

Conclusie

Het kasteel met de duizend kamers is met zeer veel zorg voor inhoud en uiterlijk tot stand gekomen. In mijn ogen een heerlijk boek voor kinderen in groep 4/5 om hun leesvaardigheid te bevorderen. De aantrekkelijke wijze van schrijven lokt uit om verder te willen lezen. Een kinderboek (Avi E4) wat goed past in de boekenkasten op basisscholen en ook heel geschikt is voor thuisgebruik. Hopelijk laat deel 2 van deze serie niet lang op zich wachten.

Naast  leesboek voor groep 4/5 is het ook zeer geschikt als voorleesboek voor kleuters. Het prikkelt de fantasie van kinderen gegarandeerd! Zelfs van deze volwassene. 😉

Nu al te bestellen

Het boek ‘Het kasteel met de duizend kamers’ is te reserveren via bol.com en wordt vanaf 20 januari 2016 verzonden.