Recensies gehele Ictiluni serie, Linnse Peeters

De gehele Ictiluni serie wordt in dit artikel gerecenseerd.

Ictiluni

Ben jij een liefhebber van Fantasy en/of avontuur?

Ictiluni is een serie die zowel tieners als volwassenen zal bekoren!

| auteur: Linnse Peeters | uitgever: Ateliers Claudine | paperback | recensent: Inge Hogevonder |

Recensie Een verhaal van twee prinsessen

12 jaar geleden probeerde koning Melchior het land van koning Ulrich in te nemen. Hij vermoordt koning Ulrich, maar een aantal paleiswachten weten samen met de dochter van koning Ulrich uit het paleis te vluchten. Echter aangekomen in de haven weet koning Melchior de paleiswachten met de dochter te onderscheppen. Burgers proberen de paleiswachten te helpen en vallen koning Melchior aan. Hierdoor is hij afgeleid en weet een paleiswacht de dochter van koning Melchior te ontvoeren. Koning Melchior had zijn dochter namelijk altijd bij zich. De paleiswacht vlucht met de dochters van beide koningen op een schip. Ze worden nooit meer terug gezien. Koning Melchior is zo woedend dat hij een enorme slachting aanricht. Sindsdien wordt hij de Bloederige Koning genoemd en probeert hij de hele wereld te veroveren om zijn dochter terug te vinden.

Amarillis en Velira groeien op in een land waar de Bloederige Koning nog niet aan de macht is en kennen het verhaal van de verdwenen prinsessen enkel als sprookje. Ze wonen in een huisje in het bos en worden opgevoed door hun adoptiemoeder Mama Arria. Als echter op een dag de Bloederige Koning ook hun land binnen valt, en een aantal soldaten Mama Arria vermoorden, slaan de zusjes op de vlucht. Ze trekken richting het zuiden net als vele andere vluchtelingen.

Langzaam leren ze steeds meer van de wereld kennen en ontdekken ze ook steeds meer van zichzelf. Ze blijken Ictiluni te zijn. Amarillis kan mensen genezen en kracht geven aan Velira. Velira kan met de kracht van Amarillis heel erg goed vechten. Hierdoor blijken ze bijzonder te zijn en lopen dan ook groot gevaar om door het leger van de Bloederige Koning gevangen te worden genomen. Lukt het Amarillis en Velira om uit de handen van de Bloederige Koning te blijven? En zou het waar zijn dat zij misschien de verdwenen prinsessen zijn?

Inge: Linnse Peeters weet een nieuw en origineel verhaal neer te zetten vol met actie en spanning. De eerste paar hoofdstukken worden rustig opgebouwd. Hierin leer je Amarillis en Velira kennen en krijg je een beeld hoe de wereld eruit ziet. Dit vond ik erg prettig want de wereld waarin ze leven is onbekend en er zijn vele nieuwe termen zoals Ictiluni. Ook vind ik het van belang voor het rest van het verhaal om een duidelijke en begrijpelijk beeld van alles te hebben. Hetgeen dat ik dan ook miste was een kaart van de wereld om het wat te verduidelijken.

Het boek is opgedeeld in korte hoofdstukken die erg makkelijk weglezen. De schrijfstijl is erg prettig, namelijk snel met veel actie en spanning. Het boek telt ook maar tweehonderd bladzijdes, dus ik had het boek in een middag uit.

Op het moment dat Amarillis en Velira op de vlucht staan wordt het echt spannend. Vanaf dat moment heb ik op het puntje van mijn stoel gezeten en moest ik weten hoe het verder ging! Er zitten vele onverwachte wendingen in, iedere keer gebeurd er weer iets nieuws. Dit houdt het tempo en de spanning in het verhaal hoog. Tevens eindigt het boek met een prachtige cliffhanger, dus daarna wil je direct verder in het volgende deel.

Qua genre vind ik dit verhaal wat lastiger te plaatsen, het is een combinatie tussen fantasy en avontuur. Ik denk dat kinderen vanaf een jaar of twaalf al van dit boeken zullen genieten maar ook voor volwassen leest het heerlijk weg. Het boek is echt een stoer boek met veel avontuur en gevechten dus ondanks dat de titel wat meisjesachtig aan doet zullen ook jongens dit boek zeker geweldig vinden. Al met al dus een aanrader voor jong tot oud!

Deel 2 Ictiluni, De rijzende ochtendster

De rijzende ochtendster

| auteur: Linnse Peeters | uitgeverij: Ateliers Claudine | paperback | recensent: Inge Hogevonder |

Recensie De rijzende ochtendster

Het verhaal van Amarilles en Velira gaat verder een paar jaar nadat ze kennis maakten met de Echelin. De Bloederige koning wint nog steeds terrein op de wereld. Anaa heeft zich aangesloten bij het leger aan de andere kant van de bergen waarin Amarilles en Velira zijn verdwenen. Ze probeert samen met de rest van haar soldaten een gedeelte van het leger van de Bloederige Koning tegen te houden op een brug. Dit zodat deze soldaten zich niet aan kunnen sluiten bij de veldslag en ze zo de Bloederige Koning nog even weg kunnen houden uit het Zuiden.

Helaas zijn Anaa en haar manschappen al snel aan de verliezende hand en zal ze snel gedood worden. Maar dan verschijnt er een lichtje op de berg en een lichtje dat zich in het strijdgewoel stort. Het blijken Amarilles en Velira te zijn. Ze redden Anaa en haar soldaten waarna ze ook helpen in de veldslag om de manschappen van de Bloederige Koning uit het Zuiden te houden.

Amarilles en Velira zijn sterker geworden in de tijd dat ze onder de berg leefden. Maar ze zijn nog niet krachtig genoeg om de Bloederige Koning te verslaan. Amarilles en Velira gaan opzoek naar de laatste koningin van De Rijzende Ochtendster. Anaa besluit met een aantal van haar manschappen zich bij Amarilles en Velira aan te sluiten. Onderweg maken ze nieuwe vrienden, breiden ze hun leger uit en leren ze andere Ictiluni kennen. Maar ze komen ook veel vijanden tegen waaronder de zeer sterke Ictiluni Marven die in dienst van de Bloederige Koning is. Zullen Amarillis en Velira alle avonturen en obstakels op de weg overleven? En kunnen ze de koningin vinden?

Inge: Dit tweede deel zit wederom vol met spanning en avontuur. Het begin vond ik wat moeilijk in te komen. Het verhaal gaat namelijk niet verder waar het eerste deel eindigt maar overbrugt een aantal jaar. Dit koste mij even schakelen. Maar nadat ik een paar bladzijdes gelezen had werd ik weer volledig meegezogen in de wereld van de Ictiluni.

De schrijfstijl zorgt ervoor dat je vanaf het eerste moment op het puntje van je stoel zit. Het boek start direct met de strijd tegen de Bloederige Koning, dus de lezer zit direct middenin de actie. Erg mooi vind ik de afwisseling tussen actie en avontuur om vervolgens over te gaan naar de rust en het beschrijven van de wereld van de Ictiluni.

Langzaamaan leer je steeds meer over de Ictiluni en over hun ontstaan. Erg mooi in dit deel vind ik dat er veel verhalen van de Echelin worden verteld. Dit geeft diepgang aan het verhaal. Ook erg goed vind ik de toevoeging van nieuwe personages en de uitbreiding van kennis over de al bekende personages. De hoofdpersonages zijn Amarillis en Velira maar je komt ook over Anaa, Melinni en Ensi steeds meer te weten. Deze personages gaan verder in het verhaal ook een steeds grotere rol spelen.

Ondanks dat je bijna niets te weten komt over de jaren tussen het eerste deel en dit deel vind ik dit deel ook zeker weer een pareltje. De wondere wereld van de Ictiluni heeft mij in zijn macht en ik wil het zeker nog niet loslaten!

Deel 3 Ictiluni, De terugkeer van de prinses

De terugkeer van de prinses

| auteur: Linnse Peeters | uitgever: Ateliers Claudine | paperback | recensent: Inge Hogevonder |

Recensie De terugkeer van de prinses

Een paar jaar nadat Amarillis en Velira de stad van de Rijzende Ochtendster hebben gevonden keren ze terug boven de grond. Anaa heeft in de tussentijd met de soldaten en burgers een dorp opgericht aan de voet van de berg waar ze op de terugkomst van de Ictiluni wachten. Echter trekt het leger van de Bloederige Koning nog steeds door het land en is het dorp van Anaa in gevaar.

Amarilles en Velira komen dan ook precies op tijd terug om Anaa en het dorp te redden. Vervolgens besluiten ze om het dorp achter zich te laten en met zijn allen naar het Noorden te trekken, op naar het thuisland van Velira. Om veilig in het Noorden te komen zullen Amarillis en Velira de mensen mee moeten nemen onder de grond. Een gevaarlijke tocht over het Pad der Droefheid. Dit is een eeuwenoude Echelin route. Maar door jarenlange oorlog is dit een duistere en gevaarlijke route. Kunnen ze de gevaren van dit pad trotseren? Kunnen Amarillis en Velira iedereen veilig naar het Noorden brengen? En weet Velira haar land weer te veroveren?

Inge: Wederom ben ik door dit derde deel enorm verrast. Ik vind het erg knap dat Linnse Peeters iedere keer onverwachte en vernieuwende elementen in het verhaal weet te stoppen, waardoor ieder deel weer uniek is. In ieder deel van het verhaal doe ik ook weer meer kennis op over de Ictiluni, Echelin en de geschiedenis van de wereld. De schrijfstijl is zo pakkend en meeslepend dat je niet kunt stoppen.

Vanaf de eerste bladzijde word je meegezogen in de avonturen en strijd van Amarillis en Velira tegen de Bloederige Koning en je moet gewoon weten hoe het eindigt.

Niet alleen de spanning staat in dit deel voorop. Ook leer je in ieder deel de personages beter kennen en ik heb ze dan inmiddels ook compleet in mijn hart gesloten. Dit keer heb ik niet alleen vol spanning het boek gelezen, maar heb ik een traantje moeten wegpinken. Zo erg raakte het verhaal me. Het einde van dit deel heeft dan ook hoogte en diepte punten en zorgt voor een stormvloed aan emoties bij de lezer. Maar zorgt er ook voor dat ik zeker snel wil verder lezen in het volgende deel! Gaat het Amarillis en Velira uiteindelijk lukken om de Bloederige Koning te verslaan?

Deel 4 Ictiluni, Het pad van De Waterbloesems

| auteur: Linnse Peeters | uitgever: Ateliers Claudine | paperback | recensent: Inge Hogevonder |

Recensie Het pad van De Waterbloesems

Velira heeft inmiddels drie provincies van haar thuisland weten te veroveren. Maar nu is het winter en de winter is om tot rust te komen. Amarillis en Velira besluiten om op zoek te gaan naar de Echelin stad waar Velira haar vader zijn macht en opleiding heeft verkregen. Ze hopen hier om de koning van de stad te leren kennen en nog meer te leren, zodat ze sterker staan tegen de Bloederige Koning. De stad van de Waterbloesems is de stad waar de vader van Velira zijn krachten heeft ontwikkeld en deze weten ze te vinden.

Helaas blijkt er nog maar één Echelin te zijn en deze heeft op Velira gewacht. Hij vertelt ze echter dat in de stad van de Waterbloesems geen macht te vinden is. De enige optie voor meer macht is in de stad van De Rode Vuren. Alleen dat is de stad waar Amarillis haar vader, de Bloederige Koning, zijn opleiding heeft gekregen. Toch besluiten ze om een kans te wagen. Zal de koning van De Rode Vuren zijn leerling in de steek laten en voor Amarillis kiezen? En zo niet komen Velira en Amarllis ooit nog weer veilig boven? En zullen ze voldoende leren om de Bloederige Koning eindelijk te kunnen verslaan?

Inge: Vanaf de eerste bladzijde ben je weer verzonken in de avonturen van de Ictilumi. Dit is alweer het vierde deel in de serie maar het verhaal blijft erg boeiend.  De spanning was hoog in dit boek en zorgt ervoor dat het wederom een echte pageturner is.

Wel vond ik de keuze van Amarillis erg dom en was ik teleurgesteld dat Velira, Melinni en Ensi allemaal niks ervan durfden te zeggen. Naar mijn idee waren de personages sterker dan zich te laten meesleuren in het gevaar door Amarillis.

Ondanks dat zorgde het wel voor een nieuwe wending in het verhaal. Ook vond ik de toevoeging van Elima en Lesjti erg goed. Het zorgt voor hartverwarmende stukken in het boek. En om het gedeelte van Lesjti in de sneeuw heb ik hard moeten lachen. Doordat het verhaal steeds verder vordert, er steeds nieuwe interessante personen bijkomen en Velira steeds meer macht krijgt wordt ieder deel een stukje spannender. Ik hoop heel erg dat ze allemaal weten te overleven en dat de Bloederige Koning eindelijk wordt verslagen. Ik ben dan ook erg benieuwd naar het volgende en laatste deel.

Deel 5 Ictiluni, Het lot van de wereld

het lot van de wereld

| auteur: Linnse Peeters | uitgeverij: Ateliers Claudine | paperback | recensent: Inge Hogevonder |

Recensie Het lot van de wereld

Velira en Amarillis zetten de strijd tegen het Zuiden en de Bloederige Koning voort. Ze hebben het geluk dat de Bloederige Koning het zo druk heeft met het Zuiden dat ze redelijk goed hun gebied kunnen uitbreiden. Maar ze beseffen ook dat het zo niet door kan gaan. Het Zuiden is erg sterk en als zij de strijd met de Bloederige Koning winnen dan zijn Velira en Amarillis niet in staat om zich te weren. Ze besluiten dan ook om contact op te nemen met de Bloederige Koning om voor eens en altijd een einde te maken aan de strijd.

Eén zal sterven, één zal leven. Maar eerst zullen ze moeten samenwerken om het Zuiden te verslaan, want anders is er geen kans voor Ictiluni om, in de wereld die het Zuiden wil, te overleven. Kan de Bloederige Koning samenwerken met Velira en Amarillis? Weten ze het Zuiden te verslaan? En wie blijft er leven de Bloederige Koning of Amarillis? In de laatste strijd zal het lot van de wereld worden bepaald.

Inge: Alweer het laatste deel in de reeks over de wonderlijke wereld van de Ictiluni en de strijd die Velira en Amarillis voeren. Vanaf het eerste deel wordt je meegesleurd in dit prachtige verhaal en het is erg jammer dat het moet eindigen. De boeken zijn erg fijn geschreven, ze lezen makkelijk weg en zitten vol spanning. Ook het laatste verhaal zit vol met actie en spanning. De strijd zal eindigen en vanaf de eerste bladzijde zit je op het puntje van je stoel om het einde te weten te komen.

Wederom is ook dit deel gevuld met de prachtige wereld en verhalen van de Echelin. Wonderbaarlijk is deze wereld ontworpen en bevat zoveel pracht dat ik er nog wel veel meer over zou willen lezen. Het einde van het boek is bevredigend, het is een einde aan de jarenlange strijd. Maar graag zou ik ooit nog een keer ondergedompeld worden in de wereld van de Ictiluni en Echelin. Een hele mooie en goede afsluiter in een prachtige reeks boeken. Een aanrader voor iedere fantasy en avonturen liefhebber. De wereld van Ictiluni heb ik in mijn hart gesloten en ik hoop dat nog vele lezers, jong en oud, zullen volgen.

Winactie De gehele Ictiluni serie gesloten

Namens de auteur mag Onlybyme een echte liefhebber van dit genre blij maken met de gehele Ictiluni serie. Ben jij een mega groot fan van Fantasy en/of avontuur boeken? Of ken je iemand die je hier heel gelukkig mee zou maken? Doe gerust mee!

• Geef hieronder in een reactie aan dat je deze 5 boeken wilt winnen.
  • Deze winactie eindigt op zondag 26 maart middernacht. De winnaars van alle gesloten winacties worden 1 keer per maand aan het begin van de volgende maand in een verzamelbericht via de Facebookpagina bekend gemaakt.