gulzige gierige hippo

Recensie Gulzige Gierige Hippo, Stuart Trotter

Gulzige Gierige Hippo: een prentenboek dat op zeer grappige wijze het principe ‘samen spelen, samen delen’ laat ervaren aan jonge kinderen.

gulzige gierige hippo

| auteur: Stuart Trotter | uitgeverij: Aerial | hardcover | recensent: Sharon Op ‘t Root |

Recensie Gulzige Gierige Hippo

Hippo is een gulzig en gierig nijlpaard. Op een dag wil hij lekker gaan picknicken. Thuis maakt hij een heerlijke goedgevulde picknickmand die hij meeneemt. Als hij op pad gaat komt hij allemaal vriendjes tegen. Zij zijn ook wel benieuwd wat Hippo allemaal met zich mee neemt. Netjes vragen ze wat er in zijn mand zit. Hippo wil alles voor zich zelf houden en zegt dat hij niets mee heeft genomen. De vrienden van Hippo weten wel beter en halen een grap met hem uit. Zou Hippo iets leren van deze grap en zou hij hier om kunnen lachen?

gulzige gierige hippo

Onderliggend thema: samen delen

Hippo het nijlpaard wil alles voor zichzelf houden. Hierdoor is hij niet aardig tegen zijn vriendjes. Hij reageert een beetje boos, waardoor zijn vriendjes besluiten een grap met hem uit te halen. Alles voor jezelf houden is natuurlijk niet netjes. In dit boek wordt op een toegankelijke manier aandacht besteed aan de eerste normen en waarden die een kind leert. Dit wordt op een speelse/grappige manier duidelijk gemaakt. Kinderen zullen het snel herkennen in de eigen situaties die ze mee maken. Want als ze alles voor zichzelf willen houden, dan wilt niemand met ze spelen.

Gulzige gierige Hippo 02

Sharon (23): Dit boek is gericht op de allerkleinste kinderen. Dat zie je gelijk als je het boek openslaat. De kleurrijke afbeeldingen zie je op elke pagina terug. De herkenbaarheid van de dieren zie je gelijk. Ook de teksten passen goed bij de afbeeldingen. De kinderen zien dan ook de dingen die verteld worden in het verhaal terug in de plaatjes. Dit zal er dan ook voor zorgen dat ze zich beter kunnen inleven.

Wat ik ook leuk vind aan dit boek is dat je van te voren al met je kind kan gaan ontdekken wat de grap is. Je ziet namelijk dat er iets weggehaald wordt uit de picknick mand. Dit kan je het kind op een leuke en interactieve manier al duidelijk maken tijdens het lezen. Het kind zal hierdoor het boek ook spannender gaan vinden, en graag willen weten hoe het afloopt.