Glorie

Recensie Glorie, Patricia Jozef

Glorie is een prachtige debuutroman met humor, boeiende personages en een filosofisch tintje.

Glorie

| auteur: Patricia Jozef | uitgeverij: De Geus | hardcover en E-book | recensent: Fany Van Hemelen |

Recensie Glorie

Glorie is de debuutroman van Patricia Jozef. Patricia is schilder en heeft filosofie gestudeerd. Haar vragen, gedachten en ideeën verwerkte ze in dit verhaal. Het boek gaat over slagen of falen. Grote en kleine ambities worden nagestreefd in dit verhaal.

Marcel Jacobs, dokter in de filosofie, wil een carrièreswitch. Niemand wacht blijkbaar op hem en hij is ten einde raad. Wanhopig beslist hij om zijn cv te verfraaien. Tot zijn verbazing slaagt de missie. Na zijn vervalsing wordt hij onmiddellijk aangenomen als event manager op de Antwerpse Teniersacademie. Succes na succes volgt maar op zijn weg wordt hij geconfronteerd met de verlangens van anderen. Sarma Pijl is de ambitieuze hr-manager en zij wil vooral hogerop klimmen. Herman Bubber is de onhandige directeur en zijn baas. Reputatie en status zijn erg belangrijk op deze school.

In zijn baan doet Marcel het eerst erg goed en voldoet hij volledig aan de eisen van de directie. Op privé-vlak gaat het heel wat minder goed. Met vallen en opstaan zorgt hij voor zijn hulpbehoevende moeder. Marcel wordt na enkele andere projecten gevraagd om een evenement op poten te zetten. Voor zijn activiteit in Berlijn gaat hij op zoek naar gasten. Hij stelt voor om de kunstenares Bodine Bourdeaud’hui uit te nodigen.

Bodine haar leven en verwachtingen komen aan bod in het volgende stuk in Glorie.

Als schilder kreeg ze, na een hobbelig parcours, beroemdheid en faam. Nu moet ze, na een tijdelijke pauze, terug op zoek naar haar bestemming. Nadat ze op de prestigieuze Biënnale in Venetië stond en mocht dineren in het koningshuis lijkt het misschien moeilijk om dit gevoel te evenaren. In Berlijn komt ze onverwacht, samen met de ‘leiders’ van de Teniersacademie, in haar auto terecht. Tijdens deze rit wordt er volop gediscussieerd. Bodine zelf vraagt zich, in stilte, af hoe ze glorie kan combineren met haar toekomst.

In het afsluitende deel vallen de puzzelstukjes in elkaar. We ontdekken hoe het verder ging met Marcel en Bodine. De samenhang tussen de verschillende delen wordt duidelijk. Glorie laat stilaan zien wat echt belangrijk is in het leven van de hoofdrolspelers.

Fany: Vol humor wordt uit de doeken gedaan hoe beide personages in dit boek door de buitenwereld gezien worden. Hun ‘visitekaartje’ wordt gelezen en beoordeeld. Maar is dit hoe ze echt willen zijn? Of hebben ze misschien andere wensen?

Persoonlijk vond ik het erg intrigerend om te zien hoe de hoofdpersonages meedraaien in onze maatschappij. Hoe gedraag je je in een wereld waar status en verwachting codewoorden zijn? Interessant vond ik ook om te ontdekken dat elke plaats zijn eigen regels en wetten heeft. Wat ik erg typisch vond aan onze wereld is dat slagen in wat je doet overal belangrijk is.

Glorie gaat over hoe je jezelf wil laten zien aan de buitenwereld. Marcel denkt eerst dat succes een must is. Bodine relativeert haar roem. Succes blijkt vooral voor de buitenwereld een voorwaarde. Marcel en Bodine zijn vooral op zoek naar hun eigen ik en hun geluk. Glorie vertelt met een vaak komische maar ook serieuze ondertoon over wat echt telt in het leven. De pittige dialogen, prachtige filosofische gedachten en mooie zinnen hebben me van dit intelligente verhaal doen genieten.

Winactie Glorie

• Geef hieronder in een reactie aan dat je Glorie wilt winnen.
  • Deze winactie eindigt op zondag 29 oktober middernacht. De winnaars van alle gesloten winacties worden 1 keer per maand aan het begin van de volgende maand in een verzamelbericht via de Facebookpagina bekend gemaakt.
  • Nadat de winnaar per mail is bericht, heeft deze een week de tijd om via de mail te reageren en de prijs te claimen. Daarna kan Onlybyme besluiten om de prijs aan een andere deelnemer te gunnen of deze te bewaren voor een latere nieuwe actie.