en het sneeuwde in rome

Recensie En het sneeuwde in Rome, Stefan van Dierendonck

Stefan van Dierendonck heeft een prettige wijze van schrijven. Hij schrijft  helder over het priesterschap. Het is deels autobiografisch geschreven.

en het sneeuwde in Rome

| auteur: Stefan van Dierendonck | uitgeverij: Thomas Rap | paperback en e-book| recensent: Antoinette van Steeg |

Recensie En het sneeuwde in Rome

En het sneeuwde in Rome, vertelt het verhaal van de jonge priester, Stefan. Hij vertrekt naar de verleidelijke stad Rome voor een studieopdracht. Met zijn toegewezen mentor heeft hij slecht contact. Stefan zoekt zijn eigen weg  en volgt een cursus Italiaans gegeven door de spontane Arianna Girasde. Met een aantal medecursisten onderhoud hij contact buiten de cursus om. Als het cursusseizoen afgelopen is, besluiten ze gezamenlijk, als cursusgroep, wat te gaan drinken. Het contact tussen Arianna en Stefan neemt na afloop toe.  Zij leert hem de stad en de schoonheid kennen. Daarnaast leert zij hem verder wegwijs in de taal. Er gaat een wereld open voor Stefan. Hij is opgevoed met de Katholieke invloeden en heeft altijd gedacht dat het priesterschap zijn roeping was. Nu hij de moderne wereld op een andere wijze leert kennen, slaat zijn twijfel toe.

Naast zijn leven in Rome bezoekt Stefan Nederland, waar zijn familie en vrienden wonen. Hier haalt hij herinneringen op en bezoekt hij bevriende priestercollega`s. Met hen bespreekt hij zijn nieuw ontdekte wereld en zijn twijfels voor het priesterschap.

Als Arianna hem vertelt dat haar relatie uit is, stelt dit Stefan voor keuzes. Zij is niet Katholiek. Kiest hij voor het geloof of kiest hij voor een nieuw modern leven? Als Stefan zijn keuze heeft gemaakt stort hij zich in zijn gekozen leven.

Antoinette : Stefan van Dierendonck heeft een prettige wijze van schrijven. Hij schrijft  helder over het priesterschap. Het is deels autobiografisch geschreven. Dit maakt de Katholieke inhoud overtuigend. Toch weet ik niet goed wat ik van dit boek moet vinden. Het kon mijn niet raken. Het bracht mij, met momenten, in verwarring en er bleven vragen onbeantwoord.

Wat wil de auteur mij vertellen?

Wil hij de lezer vertellen dat het leven van een priester beperkingen geeft als het gevoel voor het vrouwelijk geslacht opspeelt? oftewel, een keuze moeten maken tussen 2 gevoelens. Ik kan mij voorstellen, dat het maken van zo’n keuze, verwarrend kan zijn voor een jonge priester. Gedurende het gehele verhaal voelde ik de strijd die hij levert. Hij geniet  van het gewone leven met zijn vrienden en Arianna. Anderzijds wil hij het geloof en priesterschap niet zomaar naast zich neerleggen. Hij is hier tenslotte mee grootgebracht.

Wat heeft de titel te maken met de inhoud?

Zegt de sneeuw iets over zijn gevoelens tegenover het priester zijn en het maken van keuzes? Zou je kunnen zeggen dat de sneeuw staat voor de kilte die ontstaat bij zijn keuze om priester te worden? Daar tegenover gezet staat dan het warme gevoel van de liefde van een vrouw. De verwijzing  naar de stad Rome spreekt voor zich. Zelf ben ik niet bekend met het Katholieke geloof. Misschien dat dit heeft geleidt  tot de overgebleven vragen.

Ik vind dat Stefan de strijd die hij levert goed weet te beschrijven. Als ik dit lees en voel, is een boek de moeite waard. Maar doordat ik met vragen overbleef is het boek voor mij geen hoogvlieger. Het boek valt voor mij in de categorie ‘leuk voor tussendoor’.