een klein leven

Recensie Een klein leven, Hanya Yanagihara

Leen: Tijdens het lezen van dit boek ben ik boos geweest, blij, teleurgesteld in de mensheid, ontroerd en intens verdrietig. Ik laat zelden een traan bij een boek, maar dit keer heb ik ze voelen stromen.

Een klein leven

| auteur: Hanya Yanagihara | uitgeverij: Nieuw Amsterdam | paperback en e-book | recensent: Leen Lodewijckx |

Recensie Een klein leven

In ‘Een klein leven’ worden vier vrienden in New York gevolgd. Sinds hun studententijd delen ze lief en leed. JB is een kunstenaar die stilaan succes begint te krijgen en die geen blad voor de mond neemt. Malcolm is architect, een beetje saai en de bemiddelaar van de vier. Willem wordt acteur, beroemd en iedereen is graag in zijn gezelschap. En dan heb je Jude, gehavend, gepijnigd, worstelend met zijn verleden.

Het boek gaat over de relatie tussen de vier, maar vooral over de speciale band die Willem en Jude met elkaar hebben. Want Willem is de enige aan wie Jude zijn geheimen toevertrouwt, ook al vertelt hij tegen hem zelfs niet veel over wat hem overkomen is. Het is een prachtig boek over liefde, de liefde die twee vrienden voor elkaar voelen, die ijzersterk is en toch regelmatig beproefd wordt. We volgen een moeilijk, pijnlijk, vernederend pad dat het leven van Jude is en dat bepaald heeft wie hij is en wie hij wordt. Er gebeuren natuurlijk niet alleen erge dingen, er zijn ook stukken van het verhaal waar je instant blij van wordt. Jude vindt een familie terug, een thuis. En de liefde waarmee hij omringt is, is eindeloos.

Leen: Tijdens het lezen van dit boek ben ik boos geweest, blij, teleurgesteld in de mensheid, ontroerd en intens verdrietig. Ik laat zelden een traan bij een boek, maar dit keer heb ik ze voelen stromen. Een week heb ik erover gedaan om het te lezen en een week zat ik met mijn hoofd ergens anders. Bij Jude. En Willem.

Een week heb ik in een waas rondgelopen, vol krachtige emoties omtrent dit boek. Ik wilde het niet wegleggen, ik wilde verder lezen, ik wilde weten wat er gebeurd was en wat er verder te gebeuren stond. In het begin neigt het verhaal wel eventjes langdradig te worden, maar dat wordt de schrijver snel vergeven eens je in het verhaal zit. Het zijn stuk voor stuk boeiende personages en geleidelijk aan kom je meer te weten over de levens van deze bijzondere mensen. Het boek is niet voor al te gevoelige lezers, sommige dingen die gebeuren zijn erg heftig, ik heb met momenten echt gewalgd van bepaalde personen in het boek.

Ik kan alleen maar zeggen: lees deze prachtige roman, ga er in mee, omhels de personages, want na dit boek zal je nog vaak aan hen denken.