Geschiedenis van wolven

Recensie Een geschiedenis van wolven, Emily Fridlund

Een geschiedenis van wolven: Linda en haar ouders krijgen nieuwe buren. Een gezin met een zoontje. Linda wordt de vaste oppas maar of ze daar nu zo blij van wordt…

Een geschiedenis van wolven

| auteur: Emily Fridlund | uitgeverij: Signatuur | paperback en e-book| recensent: Medusa de Wit |

Recensie Een geschiedenis van wolven

Een geschiedenis van wolven gaat over de hoofdpersonage Linda. Een meisje dat op de middelbare school zit en nogal wereldvreemd is. Ze woont samen met haar ouders in het bos, in een ruime hut van wat is overgebleven van een oude hippie communie. Haar ouders zijn beiden wat apart en houden er een sobere en simpele levensstijl op na, niettemin houden ze wel degelijk van hun dochter.

Nieuwe buren

Op een dag komen er een nieuw gezin in het huis tegenover dat van hun te wonen. De vader is er eigenlijk bijna nooit door zijn werk, de moeder en hun zoontje daarentegen weer wel. Linda wordt uiteindelijk oppas voor het zoontje Paul. In het begin lijkt alles nog koek en ei en gaat het erg leuk. Linda is vooral erg onder de induk van het huis en de veel luxere manier van leven van het gezin. Ze voelt zich er al snel in opgenomen. Alleen aan alle leuke dingen komt ook hier een wending, zo leuk blijkt het uiteindelijk allemaal toch niet te zijn. Het zoontje Paul is wel erg vaak ziek, en hier wordt helemaal niets aan gedaan. Het gaat van kwaad naar erger. Wat moet Linda doen? Er iets van zeggen of zal ze het zo op zijn beloop laten gaan?

Op school gaat het ook allemaal niet zo perfect, Linda is er nogal een buitenbeentje en wordt ook regelmatig gepest, niets wat ze niet aankan. Op een dag wordt haar favoriete leraar beschuldigd van kindermisbruik en wordt er kinderporno bij hem aangetroffen. Maar is dat allemaal wel waar en is de leraar wel echt schuldig hieraan? Ook hierover komt er van alles terug in het boek en uiteindelijk wordt het bijna een kloppend verhaal.

Medussa: Zelf vond ik dit verhaal niet echt wat. Ik kwam er niet makkelijk doorheen, nadat ik eerder dacht dat de onderwerpen me zodandig zouden boeien en ik er zo doorheen zou vliegen. Het bleek jammer genoeg het tegendeel. Persoonlijk vond ik de schrijfstijl van de schrijfster niet lekker weglezen. Ook wordt het verhaal verteld vanuit de toekomst. Dat is normaal geen enkel probleem, maar het wordt op zo een manier verteld dat ik af en toe niet meer snapte hoe en wat en waar ze precies met dit verhaal naartoe ging. Dan was het de jonge Linda die praatte, dan was het de oudere Linda die haar herinneringen aan het vertellen is. Al met al komt het verhaal wel bij elkaar. Toch heeft het mij niet weten vast te grijpen, wat ik erg jammer vind.

Wel weet ik zeker dat veel mensen dit boek toch echt zullen waarderen en het erg goed vinden. De onderwerpen zijn slim aangepakt.  De meesten zullen deze onderwerpen vermijden, deze schrijfster doet dat niet. Zij pakt die onderwerpen die anderen laten liggen. En daar heb ik toch echt diep respect voor.

Ik raad dit boek dan ook niet aan voor mensen die normaal net als ik niet echt van de romans zijn. Maar zeker wel voor mensen die houden van psychologische romans met een diepgang erin.

Winactie Een geschiedenis van wolven gesloten

• Geef hieronder in een reactie aan dat je het boek wilt winnen.
  • Deze winactie eindigt op zondag 11 juni middernacht. De winnaars van alle gesloten winacties worden 1 keer per maand aan het begin van de volgende maand in een verzamelbericht via de Facebookpagina bekend gemaakt.
  • Nadat de winnaar per mail is bericht, heeft deze een week de tijd om via de mail te reageren en de prijs te claimen. Daarna kan Onlybyme besluiten om de prijs aan een andere deelnemer te gunnen of deze te bewaren voor een latere nieuwe actie.