De twaalf koningen van Sharakai

Recensie De twaalf koningen van Sharakhai

De twaalf koningen van Sharakhai is een origineel en spannend fantasyverhaal. Ik waande me in een wereld die zomaar echt zou kunnen bestaan.

De twaalf koningen van Sharakhai | Auteur: Bradley P. Beaulieu | uitgeverij: L.S. Amsterdam | paperback & ebook | recensent: Inge Hogevonder |

Recensie De twaalf koningen van Sharakhai

De Twaalf Koningen van Sharakhai is het eerste deel van Bradley P. Beaulieus fantasy-trilogie Het Lied van het Gebroken Zand.

Ҫeda woont in Sharakhai, een grote stad in de woestijn die geregeerd wordt door twaalf koningen. Deze koningen zijn erg machtig en worden beschermd door de zilversperen en klingmaagden. Ook beheersen ze angstaanjagende wezens, de Asirim. Deze wezens komen naar buiten op Beth Zha’ir. Deze nacht halen de Asirim de mensen, die uitverkoren zijn door koning Mesut, uit hun woning. Niemand mag dan zijn huis verlaten voor zijn eigen veiligheid.

Toch doet Ҫeda dit en langzaam leert ze steeds meer over haar eigen afkomst kennen. Haar moeder is vermoord door de koningen terwijl ze de koningen zelf wilde doden. Maar waarom was dat de wens van haar moeder? En wat heeft het geheimzinnige gedicht dat de moeder aan Ҫeda achter heeft gelaten hier mee te maken? Uiteindelijk slaat Ҫeda een levenspad in dat ze nooit had verwacht.

Inge Hogevonder: De twaalf koningen van Sharakhai is een origineel en spannend fantasyverhaal. De woenstijnwereld die gecreëerd is, is erg goed uitgewerkt. Ik waande me in een fantasiewereld die zomaar echt zou kunnen bestaan. Ҫeda heeft een erg sterke persoonlijkheid en leer je erg goed kennen in het boek. Het blijkt dat ze toch niet altijd zo stoer is als ze zich voordoet.

De schrijfstijl van Bradley P. Beaulieu is spannend en meeslepend. Hij weet de wereld en personages zo goed te beschrijven dat ik me helemaal in kon leven en het verhaal me voor mijn ogen af kon zien spelen. Toch kent het boek halverwege een beetje een dip of misschien kan het beter gezien worden als stilte voor de storm. Het is namelijk zeker de moeite waard om door te lezen want het einde is geweldig!

Het boek absoluut niet voorspelbaar en er zitten zeer verrassende wendingen in.

De namen van plaatsen en personages zijn erg exotisch en lijken soms wel erg veel op elkaar. Ik heb dan ook regelmatig even terug moeten bladeren om te kijken wat of wie er ook alweer bedoeld werd. Toch raak je snel aan de namen gewend. Erg speciaal en mooi aan het verhaal vond ik de manier waarop het verhaal zich ontvouwd. Het is eigenlijk een soort puzzel.

Je leest over Ҫeda in het hier en nu maar er zijn ook terugblikken naar het verleden. Zo kom je al snel te weten dat de moeder van Ҫeda is vermoord door de koningen en in de huidige tijd komt Ҫeda hier meer over te weten en vallen er steeds meer puzzelstukjes in elkaar. Dit alles om tot een enorm spannende climax te komen. Helaas heeft dit boek een open einde wat ons nog in spanning houdt tot het volgende deel. Ik kan dan ook niet wachten totdat deze verschijnt!